قیمت:100000ریال
بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی – حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدائی
مقدمه:
موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کردهاند. آمادگی کودکان برای ورد به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبههای مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.
در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسیر تفکر و برنامهریزی به سمت بارور کردن آموزشهای پیش از دبستان، به عنوان پیشنیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است. بیشک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینهسازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر (برای مثال ویلیامز، 1983؛ به نقل از مفیدی، 1375)، نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در سالهای اولیه کودکی به وجود آورده است. در دو سه دهه اخیر نیز در بسیاری از موسسههای آموزشی و تربیتی (به ویژه در جامعه ما) تمایل و گرایش زیادی در چرخش تاکید از مهارتهای حرکتی و جسمی به سمت زمینههای رشد شناختی و ذهنی کودکان حس شده است (مفیدی، 1375). هر چند مهارتهای حرکتی و شناختی لازم و ملزوم یکدیگرند و در برخی از دیدگاههای رشد مثل تئوری پیاژه (1374)، مهارتهای حرکتی زیربناء و لازمة مهارتهای شناختی هستند.
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک کشور از بستر آموز/ش و پرورش برمی خیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان می سازد. بنابراین لازم است که برنامه کیفی و کمی مناسب و در خور نیازهای جسمی و روانی برای کودکان پیشدبستانی، با توجه به ویژگیهای این دوره از رشد، تهیه و تدارک دیده شود. اما پیش نیاز برنامهریزی و سرمایهگذاری در این زمینه، انجام پژوهشهایی است از روش شناسی و مبنای نظری درستی برخوردار باشند تا با توجه به نتایج حاصله، بتوان تا حدودی نیازهای جامعه در این زمینه برطرف شود و گامهایی هر چند جزئی در زمینه بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی برداشته شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
مقدمه.............................................. 1
بیان مساله ....................................... 2
ضرورت و اهداف تحقیق ............................... 6
اهداف پژوهش ...................................... 7
فرضیه های پژوهش .................................. 7
تعاریف و اصطلاحات ................................. 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خلاصه ای از فصل دوم .............................. 11
تاریخچه آموزش پیش دبستانی ....................... 11
تعریف دوره پیش دبستانی .......................... 21
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی ............... 21
اهداف دوره پیش دبستانی .......................... 25
مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان ........... 27
تحول حرکت در کودکان دبستانی ..................... 29
مهارتهای روانی ـ حرکتی .......................... 31
سازگاری اجتماعی ................................. 42
روابط با همسالان ................................. 48
وظیفه مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر 66
پیشینه پژوهش .................................... 73
فصل سوم: روش شناسی
روش پژوهش ....................................... 90
ابزار پژوهش ..................................... 90
جامعه آماری ..................................... 92
گروه نمونه و روش نمونه گیری ..................... 92
متغیرها ......................................... 93
روش اجرای پژوهش ................................. 93
روشهای آماری .................................... 93
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل نتایج ............................. 95
یافته های جانبی پژوهش .......................... 102
فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث دربارة نتایج آن
محدودیت های پژوهش .............................. 118
پیشنهادات ...................................... 118
منابع ............................................ 121
ضمائم ........................................... 130
- ۹۳/۱۱/۲۶